တန္ေဆာင္မုန္းလျမတ္ သိမွတ္ဖြယ္ရာ(၁)
ကထိန္ဆင္ႏႊဲရာသီပြဲ
ေျမာက္ေလငယ္
သြင္းပါလုိ႔၊ ျမဴႏွင္းငယ္စုိစုိ၊ ျမင္တုိင္းငယ္ပ်ိဳသည္၊
ေရႊက်ီးညိဳတာရာႏွင့္၊ ၾကတၱိကာထြန္းတဲ့လကုိေလး။ တန္ေဆာင္ငယ္မာသ၊
ဆယ့္ႏွစ္လတြင္၊ခ်မ္းျမဧရင္၊ ၿဗိစၧာခြင္သုိ႔၊ ရက္ငင္ေျပာင္းခြာ၊ ခ၀ဲညွာလဲ၊
ခုိင္လႊာ၀တ္မႈန္၊ရန႔ံသာထုံေတာ့ တယ္၊ ဖုန္းဂုဏ္ေၾကာ့ သမၻိန္မွာ၊ လွဴကထိန္
သဘင္ခင္းက်င္းၾကတယ္ေလး။(မဟာအတုလမင္းႀကီး)
ျမန္မာတုိ႔၏ ၁၂ လပြဲေတာ္မ်ားအနက္ တန္ေဆာင္မုန္းလပြဲသည္
ကထိန္ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။တစ္နည္းဆုိရေသာ္ ၀ႆာန ႆ မစၧိေမာ မာေသာ ဇာနိတေဗၺာ ။
၀ႆာနႆ၊ မုိးဥတုေလးလ၏။ မစၧိမာေသာ၊ ေနာက္ဆုံးျဖစ္ေသာတစ္လကုိ။ဇာနိတေဗၺာ၊
ကထိန္ခင္းခြင့္ရေသာလဟူ၍ သိမွတ္အပ္၏။ဆုိသည့္အတုိင္း
၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔မွတန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ မုိးဥတု
ေလးလတုိ႔တြင္၊ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္ေန႔မွ
တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိတစ္လအတြင္း၀ယ္ ကထိန္ပြဲ မ်ားက်င္းပေလ့ရွိၾကသည္။
ကထိန္သည္ရာသီပြဲေတာ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံအ၀ွမ္း ျပည္နယ္တုိင္း
ရုိးရာဓေလ့အတုိင္း မိမိတုိ႔ကုိးကြယ္ၾကည္ ညဳိရာ
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေပ်ာ္ပြဲ ရႊင္ပြဲမ်ားႏွင့္ တကြ
ခင္းက်င္းလွဴဒါန္းပြဲေဇာ္ပြဲမ်ားျပဳလုပ္ၾကသည္။ ကထိန္ခင္းရာ
တြင္အဓိကမျဖစ္မေန ပါ၀င္ရမည့္ အရာမွာ တိစီ၀ရိတ္ ေခၚေသာ ႏွစ္ထပ္သကၤန္း ၊
အေပၚရုံဧကသီ၊ ခါး၀တ္ သင္းပုိင္ စေသာသုံး ထည္ တုိ႔တြင္
တစ္ထည္ထည္ပါ၀င္ရမည္ျဖစ္သည္။ထုိသကၤန္းတစ္ထည္ထည္မပါ၀င္ပဲ ကထိန္ခင္း၍မရေပ
အျခားေသာ သုံး ေဆာင္စရာ ပ၀ါ ေစာင္ ျခင္ေထာင္ အခင္း ဘီရုိ အုိးခြက္စေလာင္း
ပစၥည္းမ်ားသည္ ကထိန္ခင္းရာ၌ ပဓာနမက်လွ ။သကၤန္း သုံး ထည္တုိ႔ တြင္
တစ္ထည္ထည္မပါပဲ အျခားအဖိုးတန္ ပရိေဘာဂပစၥည္းမ်ား
မည္မွ်လွဴ၍ကထိန္ခင္းေစကာမူ ကထိန္ မေျမာက္ေပ မည္သည့္ပစၥည္းမွ မပါပဲ
သကၤန္းသုံးထည္ ထဲမွ တစ္ထည္ပါ၀င္လွ်င္ ကထိန္ခင္းမႈေျမာက္ေၾကာင္း
က်မ္းဂန္မ်ားတြင္ေတြ႕ရွိရ သည္။
ေက်းလက္ကထိန္ ေရာင္မမိွန္
တစ္ရြာတစ္ပုဒ္ဆန္း
သူ႔ဓေလ့သူမူရာ ျဖင့္ အကအလွခင္းက်င္းမႈမ်ားျဖင့္ ကထိန္ခင္းၾကသည္။ ထုိသုိ႔
ေပ်ာ္ရႊင္စြာဆင္ႏႊဲ သည့္ကထိန္ပြဲမ်ားထဲတြင္ စာေရးသူ၏ ရြာကထိန္ပြဲသည္လည္း
ေပ်ာ္စရာေကာင္းလွသည္။ ကထိန္ခင္းရမည့္ကာလ အတြင္းဉတ္ မႀကီး
ကထိန္ဒါယကာတစ္ဦးတည္းေပၚလွ်င္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားကုိဆြမ္းဆက္ကပ္ျခင္း
လာေရာက္ေသာပရိသတ္မ်ားကုိ ဧည့္ခံ ေကၽြးေမြးျခင္းကုိ
ကထိန္ဒါယကာကပင္ကုန္က်ခံရသည္။
ရြာသူရြာသားမ်ားကလည္းမိမိတုိ႔တတ္အားသေရြ႕လွဴဖြယ္ပစၥည္းအစုံ စုံတုိ႔အား
ပေဒသာပင္ သီးျခားခ်ိတ္ဆြဲလွဴဒါန္းၾကသည္။ ပေဒသာပင္ဟူသည္မွာ သစ္သား
၀ါးမ်ားျဖင့္ ေအာက္မွ ေလးေယာက္ ထမ္းႏုိင္ရန္ ထန္းစဥ္ကဲ့သုိ႔ျပဳလုပ္ထားၿပီး
အထက္တြင္ ႀတိဂံ ပုံစုံ အခ်ိဳ႕စတုဂံပုံစံ ခ်င္းျခားရုိက္လွ်က္
ပစၥည္းမ်ားခ်ိတ္ဆြဲႏုိင္ရန္ ျပဳ လုပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ အလွအပ ႀကိဳက္လွ်င္
ထုိပေဒသာပင္မ်ားအား ေရႊဖဲႀကိဳး ေငြဖဲႀကိဳး
စကၠဴစတြန္႔စမ်ားျဖင့္ကပ္ခါအလွဆင္ ၾကေသးသည္။
လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ား ပေဒသာပင္မ်ားသုိ႔ အၿပိဳင္အဆုိင္
လာေရာက္လွဴဒါန္းခ်ိတ္ဆြဲၾကသည္မွာ ရြာေဆာ္ႀကီး ဦးတင္ေမာင္
ပင္အသံတိမ္၀င္ေအာင္ ေလာ္စပီကာႀကီးျဖင့္
ေအာ္ေနရေပေတာ့သည္။ကထိန္ဒါယကာတစ္ဦးတည္းမရွိလွ်င္လည္း သိပ္ေတာ့ မထူးဆန္းေပ
လွဴဖြယ္ပစၥည္းႏွင့္ ဆြမ္းကပ္ ဧည့္ခံျခင္းစရိတ္မ်ားအားလုံးကုိ
ေက်းရြာတစ္ရြာလုံးက ၀ုိင္း၀န္းကုန္က်ခံသည္သာကြဲ သြားသည္။ တတ္စြမ္းသမွ်
လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားကေတာ့ ဉတ္မႀကီးအျပင္ အၿမဲ အပုိတန္ဆာ
ဆင္ထားရၿမဲပင္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ ေတာ္တုိ႔ ေပႀကီးေက်းရြာတြင္
အျခားရြာမ်ားႏွင့္မတူေသာ အခ်က္မွာ ဘယ္သုိ႔ပြဲမ်ားပင္ရွိရွိ ရပ္ရြာအျပင္
ေက်းရြာအလယ္တန္း ေက်ာင္းရွိဆရာ ဆရာမမ်ားႏွင့္
ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားကလည္း သီးျခားထြက္၍လွဴဒါန္းၾကျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ေက်ာင္းအုပ္ ဆရာႀကီး ဦးေက်ာ္ေဌး၏
လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေကာင္းစိတ္ထားေကာင္းရွိေသာေၾကာင့္လည္းပါသည္။
ယခုလုိကထိန္ပြဲေတာ္ တြင္ လည္းကထိန္ဒါယကာ ေပၚသည္ျဖစ္ေစမေပၚသည္ျဖစ္ေစ
စာသင္ေက်ာင္းမွလည္း ပေဒသာပင္တစ္ခုအၿမဲထြက္လွ်က္ လုပ္အားခ
မ်ားကုိတတ္အားသမွ်လွဴဒါန္းၾကသည့္ျမတ္စိတ္ထားပင္ျဖစ္သည္။
ကထိန္ခင္းက်င္းမည့္ရက္မတုိင္မွီ သုံးေလးရက္ႀကိဳတင္၍
ပေဒသာပင္မ်ားထားရွိရာေနရာတြင္အလွဴခံေပး၍ ပေဒသာ ပင္မ်ားကုိၾကည္ညဳိဖြယ္ရာ
ခင္းက်င္းျပသထားသည္။ အလွဴရွင္နာမည္မ်ားကုိ သူ႔ထက္ငါ အၿပိဳင္လုိက္ဖတ္ရင္း
ဘယ္သူကဘာ ေလးလွဴထားတာဟဲ့ ငါတုိ႔ေတာ့
အသုံးလည္းတည့္သူမ်ားလည္းမလွဴေသးတာေလးလွဴဦးမွဟု
သဒၶါယုိဖိတ္လွဴလုိစိတ္ေလးမ်ား ျဖစ္ေပၚေစရန္ျဖစ္သည္။
ကထိန္ခင္းမည့္ရက္သုိ႔ က်ေရာက္ေသာအခါနံနက္ခင္းတြင္
ႀကြေရာက္လာေသာပင့္သာမ်ားႏွင့္ အာ၀ါသိကရဟန္း
သာမေဏမ်ားအားဆြမ္းေဘာဇဥ္မ်ားဆက္ကပ္လွဴဒါန္းၾကသည္။နံနက္(၈)နာရီအခ်ိန္တြင္
ခင္းက်င္းထားသည့္ ေနရာမွပေဒ သာပင္မ်ားႏွင့္ အျခားပစၥည္းမ်ားအားရြာ
သူရြာသားမ်ားကကိုယ္စီကိုယ္စီ တာ၀န္ယူကုိင္ေဆာင္ထမ္းရြက္ရသည္။ ရြာမိရြာ
ဖမ်ားက ဘုရားအုိးပန္းအုိးမ်ားရြက္ျခင္း တံခြန္
ကုကၠားပန္းမ်ားကုိင္ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ေရွ႕မွ စီတန္းထားသည္ေရွ႕ဆုံးမွာေတာ့
မဂၤလာေရႊေဗ်ာအဖြဲ႔ ေမာင္းအဖြဲ႔တုိ႕ကေနရာယူထား ၾကသည္။ ရြာမိရြာဖ
မ်ားေနာက္မွ အလြတ္တမ္းကုိင္ရသည့္ ပစၥည္းေလး မ်ားကုိ အပ်ိဳေတာ္မ်ား
ႏွင့္ကေလးသူငယ္မ်ားက ကုိင္လွ်က္ေနရာယူၾကသည္ ထုိ႔ေနာက္တြင္ ပေဒသာပင္မ်ာကိုး
လူပ်ဳိေတာ္ ကုိကုိကာလသားတုိ႔က ထန္းၾကလွ်က္ တစ္ေဟး ေဟး
တ၀ါး၀ါးပြတ္ေလာညံေနေတာ့သည္။ စာသင္ေက်ာင္းမွ ဆရာဆရာမမ်ား
ႏွင့္ေက်ာင္းသားမ်ားကလည္း အျဖဴအစိမ္းကုိ ၀တ္လွ်က္ေနရာယူထားသည္
ေနာက္ဆုံးတြင္ ဒုိးပတ္၀ုိင္းမွ ဦးေရႊရုိးက အရုိးမရွိ
ထင္ရေအာင္ေကြးေကာက္ကျပေနရာယူကာ ရြာဦးေက်ာင္းေတာ္ဆီသုိ႔ တန္းစီ
သယ္ေဆာင္လာခဲ့ၾကသည့္ ေဘးမွာလုိက္ ၾကည့္ၾကေသာပရိတ္သတ္မ်ားက
အုန္းအုန္းရုန္းရုန္းျဖင့္ ဖုန္တေထာင္းေထာင္းပင္ထေနေတာ့သည္။
ရြာဦးေက်ာင္းတုိက္ႀကီးသုိ႔ သုံးပတ္လက္ယာရစ္လွည့္လွယ္ကာ
ေက်ာင္းေပၚတြင္အသင့္သီတင္းသုံးေနေသာသံဃာ
ေတာ္တုိ႔အားပေဒသာပင္မ်ားကုိၿဖဳတ္လွ်က္ သကၤန္းစေသာလွဴဖြယ္မ်ားကုိလွဴဒါန္း
တရားနာေရစက္ခ်အမွ်ေ၀ၾကသည္။
ကထိန္သကၤန္းလွဴျခင္း ႏွင့္ ကထိန္ခင္းျခင္းအထူး
ဤတြင္ကထိန္ခင္းျခင္းကိစၥမၿပီးေျမာက္ေသးေခ်။
ကထိန္လွ်ာသကၤန္းလွဴဒါန္းျခင္းသာလွ်င္ၿပီးစီးေသးသည္ျဖစ္၏။က
ထိန္ခင္းျခင္းဟူသည္ရဟန္းေတာ္မ်ားသာလွ်က္ခင္း၍ရသည္ လူမ်ားကခင္း၍မရ
ကထိန္သကၤန္းသာလွ်င္လွဴဒါန္း၍ရသည္။က ထိန္သကၤန္
လွဴဒါန္းသည့္ကိစၥသည္ေရစက္ခ်ၿပီးသည္ႏွင့္ၿပီးစီးေတာ့သည္။ သံဃာေတာ္မ်ားက
သိမ္အတြင္း၀ယ္စည္းေ၀းလွ်က္
ကထိန္သကၤန္းကုိ
ကထိန္ခင္းရသည္။ ထုိသကၤန္းကုိ ကထိန္ခင္းရာ၌ ရက္လြန္၍မရေပ ။
ဒီေန႔လွဴထားသည့္အတြက္ ဒီေန႔ပင္ လွ်င္ကထိန္ခင္းရသည္။ ေနာက္ရက္မွခင္း၍မရ
ေနာက္ရက္မွခင္းလွ်င္ ကထိန္သကၤန္းသုိးပုပ္သြားေသာေၾကာင့္ ကထိန္မေျမာက္
ေတာ့ေပ။ လွဴသည့္ေန႔၌ပင္ ပူပူေႏြးေႏြးမသုိးမပုပ္ခင္ ကထိန္ခင္းပါမွ
ကထိန္ေျမာက္ၿပီး။ ကထိန္အာနိသင္အက်ိဳးတရားမ်ား ရရွိ ၾကမည္ျဖစ္သည္။
ကထိန္အဓိပၸါယ္ သိမွတ္ဖြယ္
ကထိန္ဟူသည္ ဗုဒၶါဒီဟိ ကထိယေတ သိလာဃေတတိ ကထိနံ။ ဗုဒၶါဒီဟိ
၊ဘုရားစေသာသူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းတုိ႔ သည္။ ကထိယေတ-သိလာဂေတ၊ေကာင္းေပစြ
ျမတ္ေပစြဟု ခ်ီးမြမ္း ေထာပနာတတ္၏။ဣတိ-တသၼာ၊ထုိ႔ေၾကာင္။ ကထိနံ ၊က ထိန္မည္၏
ဟု ၀စနတၳျပဳၾကကုန္၏။ သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းတုိ႔ခ်ီးမြမ္းအပ္သည္ကုိ
ကထိန္ဟူ၍ေခၚဆုိရၿပီးကထိန္ ဟူေသာ စကား၏အဓိပၸါယ္မွာ ကထိနႏၱိ ပဥၥာနိသံေသ
အေႏၱာကရဏ သမတၳတာယ ထရႏၱိအေတၳာ- ဟူေသာသာရတၳဋီကာအရ ကထိန္
အာနိသင္ငါးပါးတုိ႔သည္ အတြင္းက်က်ထာ၀ရ ၿမဲျမန္ျခင္း
ခုိင္ခံ့ျခင္းအနက္သေဘာရွိေသာေၾကာင့္ ကထိန္ဟုေခၚဆုိရေၾကာင္း ျပ ဆုိထားေပသည္။
ကထိန္အစ ဘယ္ခ်ိန္က
ကထိန္စတင္ျဖစ္ေပၚလာပုံမွာ
ျမတ္ဗုဒၶသည္ဘုရားအျဖစ္သုိ႔ေရာက္ေတာ္မူၿပီးသုံး၀ါေျမာက္အခါေလာက္တြင္
ပါ၀ါျပည္ သား(အခ်ိဳ႕ ပါေ၀ယ်ကတုိင္းသားဟုေတြ႕ရ)
ဘဒၵ၀ဂၢီညီေနာင္သုံးက်ိပ္ကုိအေၾကာင္းျပဳ၍ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းျဖစ္သည္။
ညီေနာင္သုံးက်ိပ္တုိ႔ႏွင့္ အတူေပၚပါးရန္ ေၾကးစားအမိ်ဳးသမီးမ်ားကုိအသီးအသီး
ေခၚေဆာင္လာ၍ေတာသုိ႔ သြားၾကေလ
ရာေတာထဲတြင္ေသာက္စားေပ်ာ္ပါးအၿပီးေရခ်ိဳးေနၾကစဥ္
ေၾကးစားအမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္သည္ မင္းသားမ်ား၏ လက္၀တ္ရတ
နာမ်ားကုိခုိးယူထြက္ေျပးသြားရာ(အခ်ဳိ႕က်မ္းမ်ား၌
ေသာက္စားမူးရစ္အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္)မင္းသားမ်ားက ေနာက္မွလုိက္ရွာဖမ္းၾက ရင္း
ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ေတြ႕ေနရာ ဗုဒၶမွ
``သင္ခ်စ္သားတုိ႔ဘာကုိရွာေဖြေနသနည္း´´ဟုေမးေလရာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္ေပ်ာက္၍
လုိက္ရွာေနၾကေၾကာင္းေလွ်ာက္ထား၏။
`အမ်ိဳးသမီးေပ်ာက္ေနျခင္းဟူေသာ အျပင္ဗာဟိဒၶကာမဂုဏ္ငါးျဖာကုိ
ရွာေဖြေနျခင္းထက္၊ခႏၶာကုိယ္တြင္း အဇၥ်တၳကုိရွာ ေဖြျခင္းက
ပုိေကာင္းမြန္သည့္ရွာေဖြနည္းအမွန္ျဖစ္ပါတယ္´ ဟုတရားေဒသနာတုိက္ေကၽြးေလရာ
မင္းသားမ်ားပါလာေသာ ေလး ျမွားတုိ႔ကုိ ပစ္ခ်လွ်က္ ဒူးေထာက္အရုိေသျပဳခါ
လူ႔ေဘာင္ကုိစြန္႔ခြာသာသနာ့ေဘာင္အတြင္းသုိ႔၀င္လွ်က္ ဧဟိ ဘိကၡဳရဟန္းျပဳၾက
ေလသည္။
ရဟန္းသုံးက်ိပ္တုိ႔သည္ ပါ၀ါျပည္တြင္သီတင္းသုံးၾကၿပီး
ျမတ္ဗုဒၶအားဖူးေျမာ္ရန္အလုိငွာ သာ၀တၳိသုိ႔ၾကြေရာက္ၾကရာ
၀ါဆုိခ်ိန္မမွီေသာေၾကာင့္လမ္းခုလပ္ (၇)ယူဇနာသာေ၀းေတာ့ေသာ
သာေကတၿမိဳ႕၌သာ၀ါဆုိခဲ့ရေလ၏။ ၀ါလကင္းလြတ္ သီ တင္းကၽြတ္ေသာအခါ
သာ၀တၳိသုိ႔ၾကြေရာက္ၾကရာ လမ္းခရီးတြင္မုိးႀကီးေလႀကီး ရြာခ်၍လမ္းမ်ားပ်က္စီး
ရႊံ႕ညြန္မ်ား ေပက်ံလွ်က္ မုိးေရစုိရႊဲခါသပိတ္ကုိလြယ္
ႏွစ္ထပ္သကၤန္းကုိသယ္ခါဆင္းရဲပင္းပန္းစြာလာရေလ၏။
ျမတ္ဗုဒၶထံသုိ႔ေရာက္ေသာအခါ ခ်စ္သားတုိ႔ က်န္းခန္႔သာလို႔မာရဲလား
လမ္းပန္းတသာရွိရဲ႕လား ေမးေတာ္မူရာ စလာ
သည္မွလမ္းခရီးအေၾကာင္းစုံေလွ်ာက္ထားၾကေလရာ ျမတ္ဗုဒၶသည္
ေရစုိသကၤန္းေလးေလးလံလံႀကီး မသယ္ေဆာင္ပဲသီတင္း
သုံးရန္ေနရာတြင္ထားခဲ့ႏုိင္ေစရန္ သကၤန္းအတြက္မပင္မပန္းခ်မ္းသာေစရန္
ရည္ရြယ္၍ ကထိန္ကုိခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ တိစီ၀ရိတ္ေခၚေသာ ဒုကၠဳဋ္ႏွစ္ထပ္သကၤန္း အေပၚရုံဧကသီ
၀ါး၀တ္သင္းပုိင္ သုံးထည္ႏွင့္ ႏွစ္ ေတာင့္ထြာအျပင္ ညကင္းၿပီးေ၀းကြာ၍မရ
ေ၀းကြာေနရင္ အျပစ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္သြားေလရာရာ ထုိသုံးထည္လုံးသယ္ေဆာင္
သြားရၿမဲျဖစ္သည္။
ကထိန္နိသင္၊ ငါးပါးတြင္၊ ေလးအင္အက်ိဳးမွာ။
သီတင္းကၽြတ္လ၊ တစ္လမွ်၊ ရၾကေတာ့သည္သာ။
သုံးထည္သကၤန္း၊ ေဆာင္ယူထမ္း၊ ပင္ပန္း၀န္ေလးစြာ။
ဘဒၵ၀ဂၢီ၊ သုံးဆယ္ေထရ္၊ လာသည္ခဲယဥ္းစြာ။
ဘုရားထံေမွာက္၊ စုံညီေရာက္၊ ေမးေလွ်ာက္ၿပီးေသာခါ။
ထုိ႔ေၾကာင့္ႏႈိင္းခ်ိန္၊ ျမတ္ဘုန္းရွိန္၊ ကထိန္ခြင့္ျပဳပါ။(မဟာစည္ဆရာေတာ္)
ဒုတိယပုိင္းဆက္လက္ဖတ္ရႈ႕ပါရန္....
ခ်စ္ခင္ေလးစားတန္ဖုိးထားလွ်က္...
ပီတိ(ေပႀကီး)
ဖတ္သြားပါတယ္
ReplyDelete